Intermittent fasting – co to takiego i czy działa?

Strona główna/Blog/Intermittent fasting – co to takiego i czy działa?

Intermittent fasting – co to takiego i czy działa?

Intermittent fasting, czyli post przerywany, jest ostatnio popularnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Polega na powstrzymaniu się od jedzenia na zaplanowany czas – na przykład pominięciu śniadania i zjedzeniu pierwszego posiłku ok. południa, lub też „głodówki” co drugi dzień, raz na 6 dni, lub 2 razy na 5 dni. Kombinacji może być wiele, ale pytanie jest jedno – czy to działa?

Skuteczność intermittent fasting

Przegląd badań przeprowadzonych przez brytyjskich (tym razem NIE amerykańskich) naukowców skupiał w sobie prace zrealizowane na przestrzeni 60 lat. Przeglądali oni bazy w poszukiwaniu wszelkich badań na temat głodówek, postów i restrykcji kalorycznych. Według doniesień, intermittent fasting ma zarówno wady jak i zalety.

Do korzyści IF zaliczamy większą (niewiele, bo do 5%) redukcję masy ciała w porównaniu do tradycyjnych diet odchudzających i większy spadek masy tłuszczowej, szczególnie w okolicach brzucha (stara, znajoma „oponka”). Przy stosowaniu owego postu, wzrasta również podstawowa przemiana materii, czyli energia, którą wykorzystujemy na podstawowe procesy utrzymujące nas przy życiu – bicie serca, oddech, itp. To znaczy, że nasz metabolizm przyspiesza i spalamy więcej kalorii w ciągu dnia. Ponadto, stosując IF u osób otyłych z insulinoopornością (co jest bardzo częstą kombinacją), następuje wzrost wrażliwości tkanek na insulinę oraz poprawiają się parametry wyrównania tego schorzenia.

Wszystko to brzmi bardzo pięknie, jednak trzeba pamiętać o drugiej stronie medalu. Jeśli chodzi o insulinooporność i osoby z prawidłową masą ciała, okresy głodówek działają tu zdecydowanie odwrotnie, a więc podnoszą ryzyko zaostrzenia IO, u kobiet przeciągając się również na okresy jedzenia, a nawet mogą predysponować do rozwoju stłuszczenia wątroby u mężczyzn. Oczywiście, mowa tu o długotrwałym stosowaniu tego sposobu żywienia (powyżej 6 miesięcy). Do innych zagrożeń postu przerywanego należą zaburzenia miesiączkowania, zwiększone łaknienie w dni jedzeniowe oraz wzrost ryzyka miażdżycy i nadciśnienia, u osób stosujących dietę bogato tłuszczową (>45% tłuszczu w diecie). Jednak chyba największą wadą IF jest zagrożenie zaburzeniami odżywiania. Jest to niewątpliwie promowanie nieregularnego trybu żywienia, może prowadzić do zafiksowania na punkcie jedzenia oraz wywołać lęk przed przejedzeniem się w dni bez restrykcji. Stąd prosta droga do zaburzeń odżywiania, których leczenie jest procesem długotrwałym i często bardzo trudnym, jednak nie niemożliwym.

Podsumowanie

Wracając do pytania postawionego na początku – czy intermittent fasting działa? Owszem, działa, ale ma dużo skutków ubocznych i jego stosowanie grozi rozwojem zaburzeń odżywiania, czego chcemy uniknąć na drodze do bycia Zawsze Zgrabną. W trakcie stosowania IF występują trudności w utrzymaniu założeń głodówki, co nie powinno nikogo dziwić, bo kto lubi cały dzień chodzić głodny? Głód powoduje złe samopoczucie, wzrost drażliwości, trudności z koncentracją oraz większe zmęczenie, co generuje problemy z aktywnościami dnia codziennego. Dieta to nie restrykcje i głodzenie się, a wypracowanie pozytywnej relacji z jedzeniem i świadomości o odpowiednim odżywianiu, która będzie służyła naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Źródło: Harvie, M.; Howell, A. Potential Benefits and Harms of Intermittent Energy Restriction and Intermittent Fasting Amongst Obese, Overweight and Normal Weight Subjects—A Narrative Review of Human and Animal Evidence. Behav. Sci. 2017, 7, 4.

2018-08-07T20:43:20+00:00 7 sierpnia 2018|